Cross- en transmediale storytelling

jan 4, 2022 | Storytelling

Cross- en transmediale storytelling worden steeds meer ingezet als onderdeel van een succesvolle marketingstrategie. Een goed verhaal is een namelijk een krachtig middel om je doelgroep aan je te binden. Waarom? Verhalen blijven hangen. Mensen houden van goede verhalen want verhalen roepen een gevoel op en dát is waar het om draait bij storytelling.

De basis van je storytelling is je website

Duidelijke webteksten vertellen wie je bent en wat je doet, waarom je doet wat je doet en wat dat voor je klanten betekent. Daarnaast kan je via andere kanalen je verhaal op verschillende manieren ‘vertellen’ via cross- en transmediale storytelling.

Crossmediale storytelling

Crossmediale storytelling is het vertellen van een verhaal via verschillende on- en offline mediakanalen. Een boek waar een film van gemaakt is, is daarvan een voorbeeld. Het gaat om hetzelfde verhaal en dezelfde verhaallijn die je in een andere via een ander kanaal uitzet.

Transmediale storytelling

Bij transmediale storytelling zet je verschillende on- en offline mediakanalen in om een deel van het verhaal te vertellen. Ieder stuk van het verhaal is een op zichzelf staand deel van het verhaal en draagt bij aan de totale verhaallijn. Transmediale storytelling betrekt de lezers door volgers en fans om feedback en reacties te vragen en nodigt uit tot delen.

De mogelijkheden van transmediale storytelling

Transmediale storytelling geeft daarom veel mogelijkheden om de doelgroep te bereiken en om te verbinden met de doelgroep. Een voorbeeld is een TV programma, dat op sociale media en een website te volgen is. Storytelling begint met een goed verhaal. Ik schrijf goede webteksten en andere content zoals blogs, columns, white papers en advertorials voor on- en offline media die jouw unieke verhaal bondig ‘vertellen.’ Heeft je verhaal nieuwswaarde, dan helpt ik je aan gratis publiciteit.

 

Schrijfcoach

Wil je je eigen (web)teksten schrijven? Ik kan je coachen bij het schrijven. Lees ook mijn blog met 10 schrijftips. Voor creëren van een onderscheidend merk, kan ik een brandingplan schrijven. Bel me voor een vrijblijvende afspraak. Ik ben benieuwd naar je verhaal!

 

 

About Me

Ik help ondernemers en organisaties krachtig verwoorden wie ze zijn, wat ze doen en wat ze voor hun klanten kunnen betekenen.