Branding: werk aan je merk!

sep 28, 2020 | Branding

Door de komst van internet kunnen je potentiële klanten online eindeloos zoeken naar het ideale product en een bedrijf waar ze vertrouwen in hebben. Op internet is de keuze is reuze, zeg maar. Daarom is het belangrijk om je te onderscheiden van je concurrenten.

Hoe doe je dat? Ik heb als tekstschrijver bijvoorbeeld, -tig concurrenten, die allemaal kunnen vloggen, bloggen, seo schrijven en kennis hebben van de meest onbekende CMS systemen. Om me als tekstschrijver te onderscheiden, moet ik laten zien wat mijn toegevoegde waarde is voor (potentiële) klanten en zichtbaar zijn op on- en offline media met een duidelijk herkenbaar merk, ofwel brand.

Bij branding heb je twee hoofddoelen:

  • Je identiteit (wie je bent ) moet gelijk zijn aan je imago (wat vind je doelgroep van jou?)
  • De doelgroep/klant moet zich kunnen identificeren net je merk

Een sterk merk creëren, vraagt om een analyse van je bedrijf (en jezelf als persoon achter het bedrijf), je doelgroep, je product of dienst, je concurrenten en je prijs. De analyse werk je uit in een brandingplan. De analyse van je bedrijf is het belangrijkste en komt neer op een paar kernvragen.

  1. Wie ben je?
  2. Wat doe je?
  3. Waarom doe je wat je doet?
  4. En wat betekent dat voor je klanten?

De vraag waarom je doet wat je doet, gaat over je drijfveren. Je drijfveren zijn een belangrijk onderdeel van een unieke positionering in de markt waarmee je je kan onderscheiden van je concurrenten.

Daaraan koppel je de kernwaarden waarmee je je identiteit wil uitdragen. Je merknaam, website, logo en huisstijl  moeten passen bij deze kernwaarden. En, niet onbelangrijk: alles wat je zegt en doet moet daarbij ook aansluiten (personal branding).

Je nieuwe identiteit breng je onder de aandacht van je doelgroep via on- en offline media, zodat de doelgroep je nieuwe imago leren (her)kennen. Als je identiteit (wie je bent) klopt met je imago (wat de doelgroep van je vindt, dan ontstaat er een merk (brand) waaraan je doelgroep zich wil binden.

Door on- en offline storytelling vertel ik het verhaal achter je bedrijf. Je website is de basis van je (on)line zichtbaarheid. Door zichtbaar te zijn, vergroot je je herkenbaarheid en laat je zien welke toegevoegde waarde je hebt voor je (potentiële) opdrachtgevers.

Wil je werken aan een sterk merk, herkenbaarheid, een nieuwe website en je (online) identiteit? Ik kan een brandingplan, webteksten en andere content voor je schrijven. Wil je hiermee zelf aan de slag? Ik kan je daarbij ook coachen. Bel voor een vrijblijvend gesprek.

 

About Me

Ik help ondernemers en organisaties krachtig verwoorden wie ze zijn, wat ze doen en wat ze voor hun klanten kunnen betekenen.